‘Je gaat het pas zien als je (anders) kijkt’
Deze unieke leergang is speciaal geschikt voor regieverpleegkundigen, coördinatoren, teamleiders, intern begeleiders, sectievoorzitters en (meewerkend) leidinggevenden in zorg en onderwijs.
Tijdens de leergang is er aandacht voor je eigen persoonlijke en professionele ontwikkeling, oog voor je rol als medewerker met leidinggevende taken en je krijgt inzicht in het functioneren van je team en organisatie. Inzicht die verder gaat dan structuren, afspraken, functieomschrijvingen, protocollen en hiërarchie.
De maatschappij verandert. De zorg verandert. Het onderwijslandschap is continu in beweging. De regeldruk van buitenaf is groot. Het vertrouwen in de professional voelt soms verder weg dan ooit. Medewerkers zijn meer en meer ontevreden over hun functie-inhoud. Ze ervaren werkdruk en administratiedruk. Het verzuim neemt toe. Het personeelsverloop is groot.
Je vraagt je soms af hoe je met dit alles om moet gaan. Je voelt de druk van buitenaf. Je wilt voldoen aan de norm van de organisatie. Je wilt er als regieverpleegkundige, coördinator, teamleider, intern begeleider, sectievoorzitter en (meewerkend) leidinggevende zijn voor je collega’s. En tegelijkertijd motiveer je ze om eigen verantwoordelijkheid te nemen en om zelf in beweging te komen.
Ondertussen heb je het gevoel dat je regelmatig de kastanjes uit het vuur haalt voor je leidinggevende. Wat is de plek die bij je functie hoort? Welke rol hoort daar precies bij? Daarbij vraag je je regelmatig af waar je zelf nog bent in het geheel. Wat betekenen alle eisen en veranderingen voor jouw functie én voor jou als persoon? Hoe blijf je (als jezelf) overeind?
Om hiermee te dealen heb je al een (paar) keer steun gezocht bij een (team)coach, leidinggevende, trainer of adviseur. Je hebt hierdoor zeker nieuwe inzichten gekregen. Je hebt geleerd om te reflecteren. Je kan inmiddels feedback geven. En toch… het helpt je niet echt verder. Het voelt complex en niet simpelweg te begrijpen en op te lossen met communicatie technieken.
In dat geval biedt deze leergang mogelijkheden. Door uit te zoomen en te kijken vanuit andere perspectieven, ontvang je een aanpak die voorbij gaat aan denken en beredeneren. Bovendien zie je door de inzet van paarden de oplossing soms letterlijk voor je ogen ontstaan. Alsof het je op een presenteerblaadje wordt aangeboden.
De training geeft zowel je professionele als je persoonlijke ontwikkeling een boost. Je leert van afstand naar je functie kijken en leert begrijpen waardoor je frequent het gevoel hebt dat je in de spagaat staat. En nog belangrijker hoe je hier op een effectieve manier mee om kunt gaan met behoud van verbinding met de organisatie én jezelf.
Ook krijg je een verdiepend inzicht in het team functioneren.
Je leert om teamsituaties vanaf een afstand te beschouwen (uitzoomen) en leert kijken vanuit verschillende perspectieven:
• NLP
• Systemisch perspectief
• Dialogisch perspectief
Hierbij wordt o.a. gebruik gemaakt van het spiegelende paard en de wijsheid van de kudde.
Na het volgen van deze leergang beschik je over kennis van de belangrijkste systemische principes als binding, (v)erkenning, ordening, balans van geven en nemen en de (oorspronkelijke) bedoeling
Daarnaast heb je een aantal praktische systemische en dialogische werkvormen geleerd die je kunt toepassen in het werken met individuele medewerker(s) of groepen.
Thema’s die aan de orde komen:
Thema’s die aan de orde komen:
Algemene Voorwaarden | Privacy- & Cookiebeleid | Foto’s & design
© 2023 Wijma Coaching Alle Rechten Voorbehouden